متفورمین با کاهش میزان مرگ و میر پس از جراحی های بزرگ مرتبط است

18 آوریل 2020 - متفورمین، داروی متداول دیابت نوع 2، با کاهش میزان مرگ و میر پس از جراحی مرتبط است، محققان امیدوارند که این امر به افزایش طول عمر هزاران نفر در سال کمک کند.

یک تیم تحقیقاتی آمریکایی داده های بهداشتی بیش از 10،000 بزرگسال مبتلا به دیابت نوع 2 را که بین سال های 2010 تا 2016 تحت عمل جراحی قرار گرفته بودند، مورد بررسی قرار دادند.

آنها دریافتند که 59٪ از افراد قبل از عمل خود تحت درمان با یک قرص متفورمین قرار گرفته بودند. تجزیه و تحلیل بیشتر نشان داد که در افراد تحت درمان با متفورمین، خطر مرگ و میر 90 روزه، تقریباً 25٪ و بستری مجدد در بیمارستان در همان بازه زمانی 90 روز، 15٪ کاهش یافته است.

دکتر ریتز از دانشگاه پیتسبورگ، اظهار داشت: مطالعات نشان داده اند كه متفورمین دارای خواص ضد التهابی و ضد پیری بسیار قدرتمندی است، این موضوع متفورمین که خط اول درمان برای دیابت نوع 2 می باشد را به یک کاندید عالی برای استفاده ی قبل از جراحی و آماده سازی بیمار بمنظور بهبود نتایج جراحی(prehabilitation) تبدیل می کند.

دکتر ریتز اضافه کرد: پس از کنترل اختلافات بین گروه های درمانی، نتایج نشان داد که قرار گرفتن در معرض متفورمین با کاهش عمده ای در ناخوشی و مرگ و میر 90 روزه در بیماران دیابتی همراه بوده است. اگر به طور محافظه کار تخمین بزنیم که سالانه 20 میلیون جراحی بزرگ در ایالات متحده انجام می شود، داده های ما نشان می دهد که متفورمین ممکن است به کاهش پذیرش مجدد برای 200،000 آمریکایی و طولانی تر شدن عمر 10،000 نفر در هر سال کمک کند!

متفورمین معمولا برای افرادی که نتوانسته اند دیابت نوع 2 خود را با رژیم و ورزش به تنهایی مدیریت کنند، تجویز می شود. این دارو با کاهش مقدار تولید و آزاد سازی گلوکز از کبد و افزایش حساسیت به انسولین کار می کند. این تحقیق در ژورنال JAMA Surgery منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2020/apr/metformin-found-to-reduce-diabetes-related-mortality-rates-after-major-surgery.html